Pengumuman/Seruan {MatKOMANdo HoMe}
----------------------------------------------------
Alternatif untuk melawat laman web Malaysiatoday di SINIatau gi ke IP Address nya http://202.75.62.114/2008/
----------------------------------------------------
Mariii....!!!!! Hargai Pengorbanan Raja Petra...!!!!!!!!!
----------------------------------------------------
Mariii Kita Bocorkan Tembok ISA dengan 16 Septemberr..!!!!
----------------------------------------------------
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan yg Suci sertaSalam Merdekakan Malaysia. - Mat KOMANdo
----------------------------------------------------

Sunday, July 13, 2008

Bila Chember mau Highhh Temperr..........

Hari semalam mat ada lepak ngan kawan mat si jiman. Dok criter pasal tendang terajang bola. Dlm dok criter terkupas pulak mulut si jiman ni pasal kabornye dukun kaki tipu. Dia ajak mat pi lepak ngan dukun beborak pasal lamo dh tak jengok dukun.

Masa lepak ngan dukun kaki tipu si jiman banyak criter pasal pengalaman dia memula kerjo kat kilang prodak elektronik dulu. Mat malas nak sampok sangat criter depa pasal mat kerja ehmmm ehmm sikret sket. So, mat nak post satu criter yg si jiman ni borakkan masa lepak kat umah dukun smalam.

"Masa aku bru kerja kat kilang tu aku sengal giler pasal masa tu aku bru abis blajar... tak tau mender pon pasal kilang-kilang ni. So, aku dh macam org sengal turun utan... temangu-mangu, tercanggung-canggung." Criter jiman.

"Tugas aku kat kilang tu sebenarnye buat testing prodak depa sblm depa jual kat org ramai. Banyak giler testing yg aku kne buat kat prodak depa. Masa aku bau masuk dlu aku kne testing radio.... ala... org panggil Hi-Fi. Tp masalahnye ape kebende tsting yg aku kne buat pon aku tak tau, pasal 1 haramjadah pon aku tak tau pasal nak godeh mesin.... tah memacam mesin lah yg ada... mesin vibrate goyang-goyang laa.... mesin drop jatuh telentang laa..... tp yg aku kagum skali........ tsting ketahanan JANGKA HAYAT..... tak tau la.... masa tu depa gelar 'Ageing'. Apa kejadah caranya tu... aku pon dok tanya senior yg ado kat situ." Jiman sambung criter.

"Senior tu jawab ini ujian ketahanan yg nak pastikan jangkahayat prodak ni kompom lama klo customer bli nnt. Aku yg bodoh masa tuu.... "Ooooo..........". Aku tanya lagi.... jd cm ner pulak nak uji dia..????. Dia jawab kita ado pakai 3 testing utk uji mende nihh.... First Normal Ageing, Second, Low temp, third High Tempp..!!!!! yg yg normal temp tu kira suhu biasa laa..... suhu bilikkk...... yg low temp ngan high temp tu hang kne buat pakai chamberrr....!!!!!" Criter jiman lagi.

".....'''''uhhkkk.......''''' aku ter peranjat.... pasal klo masa aku sekolah dlu..... cember ni..... kuning maksud dia." Sambung jiman yg masa tu jiman bru abis blajor kepala otak mmg teruk skit.

"aku nak tau jugak pemende cember yg dia maksudkan ni so, aku pi tanye dia "ehhhkkk..... bang..... chember tu pe mende..???". Laa.... ko ni cember tu bilik suhu..... nak bagi high temp boleh nak bagi low temp pon bolehh...." Jiman criter lagi.

"kita kena uji prodak ni running dalam high temp ngan low temp tengok bleh idop lagi tak dia.
Aku tau ko tak bleh nampak lagi pasal ko bru. Jd meh sini kita buat testing ni... biar terang sikit kepala otak kau tu. jawab si senior tu." Jiman criter beria-ia.

"Sekarang kita ready dlu set(Model prodak) yg kita nak pakai, sebelum buat testing kau kne uji dlu dia punye basic function smua bleh pakai ke tak...... "cam mana si jiman tanye". Ko pi try masuk supply dlu tengok bleh 'on' tak..?? lepastu ko pi la tengok bleh function ke tidak setiap kemudahan yg dia sediakan..... macam FM/AM, DVD, Casette, USB, Bluetooth ngan IPod dia bleh function ke tak. Klo bleh smua baru bleh pakai set tu buat testing. Aku jawab "Oooo..."." jiman cuba menerangkan.

"Aku pon check... ngan guide si senor nihh..... OK Bro..... smua Ok....... lepasssss............."

"Haa.....Apo lai... klo dh bleh.... bak naik troly la.... kasik tolak bawak pi cember.. kita kasik test dia. Aku buat semua yg dia suruh..... Hoiiii.... R. Control jgn lupa bwak nnt nak control susah. Aku jawab Ok Broo." Jiman sambung lagi.

"Bila Dh bawak.... Dia pi Buat setting Kat Normal temp dluk..... area yg ber room temp, Ok.... kita kasik seting dia running and rendom and repeat all kan CD dia, lepas tu kasik dia running 7 hari volume kasik maXimum punyo."Jiman criter aku yg bersungguh pulak haha.

"Lepas 7 hari....

Ho hoooo....... ini set masih running.... set kira ok n boleh diterima lulusssss...!!!!!!

Set yg satu ni kita kasik setting dalam chember.... low temp, sama jugak..... running CD kasik random and repeat all.... bior dia running tak berhenti. kasik tambah dia sampai lagi tujuh hari." Jiman criter lagi.

lepas 7 hari.....

Ho Hoooooo....!!!!!! mmg ikut spec la set ni....... rerexxxx je bleh running lagi tu,... function smua ok plak tuu......

Ok..... kita kasik hentam pulak dia dalam cember Highhhh TEmmpppp....!!!!! kasik dia leborrr punyo...... hahaaa..... dio buat sambil gelak besor. Yg ni nak kasik setting cm ner ni bang... aku tanye. Dia jawab... Sama jugok semua kasik hantam.... Volume kasik maximum, kasik reapet.... pasangkan pulak program..... Program u mender..???? aku tanya dia. Dia jawab, ko kne seting trek cd mana yg ko nak dia mainkan...... kita buat trek yg 2 awal trek 2 akhir...... bagi dia peningg.... Hahaaaa....!!!!!!! jawab bro tu slamber otai, aku sampok nanti lain pulak criternye bro... mau tak jadik criternye bro." Jiman bersungguh.

7 hari berlalu....

"Lepas tujuh hari brikotnyo......... Aku nengok..... Set tu pon ok jugak..... still running lagi..... tp brother tu cakap..... ehhhh...... blum tentu lagii...... ni mcm ado yg tak keno nii....... cubo ko tengok sni sat...... dia suroh aku menjengah dlm cahaya cember yg suram....... mana aku bleh nampak... so, aku jawab la tak nampak..... dan aku sambung 'ape mende nye yg jadik BrO..??', dia jawab, 'ini lah jadiknye klo chember mau high temperrr....'...". Jiman lebih bersungguh.

"tak pe...... kita bawak balik dulu set ni...... pastu kita tengok basic function dia bleh lanyak lagi ka....... tak boleh....... klo tak boleh kne buat report ni.......... buat countermeasure balik ni.......
Aku bertambah poning...... pekejadah pulok si mamat senior sekor ni cakap..... mau botak kepalo aku mikirrrr..... " Habis criter si jiman.

dalam pada tu Si dukun kaki tipu pon sampok cakap......
"bab nak tau jangka hayat nii..... aku pon tak pakor..... pasal aku dukun jo..... ubat-ubat pandai laa...... klo criter bab jangko hayat yg aku tau slalunye berkaitan ngan doktorr....... itu aku pon bukan tau sangat..... sebab doktor pon ado banyak cabang...... doktor bedah......... doktor otak...... doktor tulang...... doktor gigi pon ado.......yang paling tak seram doktor gigi lee....... sebab aku pon suko congkel gigi dluk.... hakhakhak......... Ehhh... tp klo yg dalam filem tu..... yg doktor kasik seterika badan pesakit tu..... pakai cember gak ker....??????"

"hek keleh si dukun niiii..... mano aku tau...... aku blajo pon sampai pangkat kakiretot je...... hang nak tanye aku plak....". "Tapi klo ikut pendapat aku.... alat yg dia pakai.... bukanlah cember.... tapi tempat dia seterika tu ye la cember......hakhakhak" balas si jiman melawak.

Fuh....... aku terpegun jugak dngor si jiman criter..... yela aku umah aku ada radio... tp aku taktau ado criter panjang kat blakang radio tuu...... maklom lah..... aku bukan keroje swasta cm jiman... aku kerje ehmmm..... ehmmm....

Last skali masa aku ngan jiman nak balik.... aku plawa dukun ngan si jiman turun hari ahad ni kat Shah Alam. "Kita jumpo sano lah Ahad nanti".

No comments:

Recent Posts


Vindicated - Dashboard Confessional